واژه سند رو هممون به كرات شنيديم؛ تعريف حقوقيش هم به اين صورته:
سند نوشته مكتوبيست كه بتوان در دادگاه به منظور اثبات ادعاي خود و يا دفاع در برابر ادعاي طرف مقابل به آن استناد كرد.
اما چيزي كه شايد كمتر شنيده شده باشه، بحث رسمي يا غيررسمي بودن اسناد هست. بنا به گفته وكيل دعاوي ثبتي، اسناد به دو دسته رسمي و عادي تقسيم ميشوند. اسناد رسمي به آن دسته از اسناد گفته ميشود كه توسط يك مأمور رسمي در حدود صلاحيتش و طبق مقررات قانوني تنظيم شده باشد؛ بنابراين تمامي اسنادي كه در اداره ثبت اسناد و املاك و يا دفاتر اسناد رسمي به ثبت رسيده باشد، سند رسمي نام گرفته و ساير اسنادي كه از اين قاعده مستثنا باشند نيز سند عادي محسوب ميشوند.
همانطور كه از اسامي آنها بر ميآيد، سند رسمي از امتيازات بيشتري نسبت به سند عادي برخوردار است. براي مثال:
- سند رسمي از وجاهت قانوني بيشتري برخوردار است.
- اين دسته از اسناد، در دادگاه قابل انكار نيستند و اگر ادعايي در جهت رد آنها مطرح شود فقط مربوط به جعل اسناد ميباشد.
- در صورتي كه جانشينان رسمي طرفين يك قرارداد، دچار اختلاف شوند، سند رسمي براي صاحب آن اعتبار بيشتري را به همراه خواهد داشت.
با توجه به موارد گفته شده توصيه ميكنيم در سريعترين زمان ممكن، به كمك يك وكيل امور حقوقي ثبتي، نسبت به ثبت اسناد خود اقدام نماييد.
شنبه ۱۴ آبان ۰۱ | ۱۱:۳۴ ۱۳ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است